BankID på mobil ble skrudd av 1. september 2024
For to år siden varslet vi starten på overgangen fra BankID på mobil til BankID-app. Nå er vi i mål!
Publisert: 2. september 2024
Natt til 1. september ble muligheten for å bruke BankID på mobil slått av.
De to siste årene har blitt brukt godt med kommunikasjon til brukerne og samkjøring fra alle norske banker til en felles app. Vi har allerede passert 3,5 millioner kunder som har aktivert appen (per august 2024) og vi anslår at tallet vil være minst 3,6 millioner i løpet av høsten.
Hva trenger vi at dere som BankID-forhandler gjør?
Vi trenger at dere er aktive mot deres kunder og hjelper brukerstedene til å bytte ut eller fjerner gamle BankID på mobil-logoer hvis dette ikke er gjort allerede. Det vil være ulikt behov for støtte fra dere som partnere.
Brukersteder med OIDC-integrasjon
For kunder som benytter BankIDs metodevelger, vil det ikke kreve endringer. Vi har fjernet valget BankID på mobil i den generiske metodevelgeren, og deretter vil endringen gjelde for alle brukersteder som benytter denne metodevelgeren.
Benytter derimot brukerstedet partners eller egen metodevelger, må innloggings-alternativet “BankID på mobil” fjernes. Gjeldende logoer finnes her.
Brukersteder med BankID-server-integrasjon
Her må det gjøres en endring i integrasjonen. Gamle logoer må fjernes. Er dere usikre på om dere benytter riktig logo, sjekk her. Som nevnt tidligere, er det ønskelig å få brukersteder bort fra BankID-server og dette kan være en god anledning.
Konsekvens for sluttkunder
Ingen sluttbrukere vil ha et aktiv BankID på mobil-sertifikat etter 31.08.2024, men mennesker er vanedyr så det er stor sannsynlighet for at knappen med BankID på mobil vil bli brukt hvis den ikke fjernes. Sluttbruker vil i så fall få en feilmelding og må starte ny innlogging, noe som er en uheldig brukeropplevelse.
Hvis denne endringen ikke er gjort allerede, anbefaler vi å gjøre den så snart som mulig.
Se også: Siste pressemelding fra 4. juni 2024
Fant du det du lette etter?