Hopp til hovedinnhold
PrivatBedrift

BankID styrker kampen mot svindel

I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.

Publisert: 26. mai 2025

Ifølge finanstilsynets ferske ROS-analyse forhindret finansnæringen og BankID svindel i størrelsesorden 3 milliarder kroner i 2024. Dette representerer en økning på 43 prosent i forhold til året før. Utviklingen skyldes kontinuerlig arbeid med nye tiltak for å bekjempe svindel, men også en økende aktivitet fra kriminelle.

Økt sikkerhet med ny teknologi

Stø har nylig gjort en betydelig investering i et nytt og mer moderne antisvindelsystem i BankID. Ny teknologi og maskinlæring vil forbedre evnen til å identifisere trender og mønstre på tvers av nettsteder, og dermed stoppe flere svindeltransaksjoner før de gjennomføres.

For å maksimere effekten av det nye antisvindelsystemet, er det nødvendig at alle aktører som kjemper mot svindel kan dele relevant informasjon med hverandre, uten å bryte personvernregler. Dette inkluderer finansnæringen, Stø AS, teleoperatører, offentlig sektor og politiet.

– Justisdepartementet har nylig sendt på høring et forslag som klargjør politiets adgang til å dele opplysninger med banker, men forslaget går ikke langt nok. Vi mener at politiet også må kunne dele opplysninger med eID-tilbydere for å gi oss evnen til å analysere bruksmønstre og forhindre kriminalitet på tvers av tjenester og sektorer, sier Brekke. 

En viktig utredning rundt personvern og datadeling mellom tjenesteleverandørene og BankID skjer i disse dager i den regulatoriske sandkassen i regi av Finanstilsynet og Datatilsynet. Sandkassen utforsker mulighetene for økt informasjonsdeling for å bekjempe økonomisk kriminalitet og identifisere hindringer i regelverket.

– Det er viktig at regjeringen raskt følger opp erfaringene fra sandkassen med nødvendige regelverksendringer slik at vi stanser de digitale ranerne av offentlige og private midler, sier Brekke.

Førstelinjeforsvaret styrkes

Økt informasjonsdeling og innsikt fra antisvindelsystemet vil også styrke førstelinjeforsvaret ved at BankID-appen kan brukes til å kommunisere mer med sluttbrukerne. Dette kan inkludere informasjon om konteksten for en transaksjon som er i ferd med å gjennomføres, varsel om at BankID har blitt sperret, eller at transaksjoner har blitt avbrutt på grunn av mistanke om svindel.

– Jo mer av svindelen som kan stanses på vegne av kunden, desto bedre er det. Men også bedre informasjon til brukerne kan bidra til at flere stanser opp og avbryter før skaden har skjedd, sier Brekke.