Veiledning i hvordan gjennomføre en passord reset. Ment for kundeservice.
Åpne BankID-appen og gå til "om appen".
Velg "Tilbakestill BankID-passord"
Her får du en oversikt over hva du trenger for å tilbakestille passordet.
Merk at det må være norsk pass eller ID-kort og at det må være gyldig.
Les informsajon om hvilke steg som følger i tilbakestillingen og trykk "gjør ID-sjekk".
Velg om du skal bruke pass eller nasjonalt ID-kort.
Denne veiledningen viser skanning av pass. Skanning av nasjonalt ID-kort er tilsvarende.
Følg instruksjonene og trykk "fortsett"
Merk at det er den nederste koden på personaliasiden som skal skannes. Trykk "Fortsett".
Skann personaliasiden i passet. Husk å snu telefonen på siden - bruk hjelpelinjen til å rette kameraet riktig sted. Når koden i passet er skannet blir du automatisk sendt videre.
Følg instruksjonen og trykk "fortsett".
Les informasjonen om hvordan du skal skanne chipen i passet. Telefonen må være nesten helt inntil passet for å få kontakt.
Du ser dette bildet før telefonen har fått kontakt med chipen som sitter i passet. Får du ikke kontakt, prøv å flytte telefonen litt rundt på passet og pass på at telefonen ligger tett inntil.
Når telefonen har fått kontakt, viser den fremdrift i skanningen. Hold passet og telefonen stille, du trenger ikke å gjøre noe for å fortsette.
Les informasjonen om ansikstskanningen og trykk "fortsett".
Bruk hjelpelinjene til å peke telefonen riktig sted. Du trenger ikke gjøre noe for å fortsette, skanningen starter og avsluttes automatisk,
Når skanningen er ferdig, skal du lage et nytt passord. Skriv inn passordet likt i begge feltene og trykk "lagre nytt passord".
Du får veiledning underveis om passordet er for kort. Vil du se om du har skrevet inn passordet likt begge steder, kan du trykke på "øye"-symbolet.
Du har laget et nytt BankID-passord. Du kan bruke det nye passordet neste gang du bruker BankID.