Vi hjelper deg!
Hvordan få og bruke BankID?
Bruke BankID
Hvordan komme i gang med BankID. Opplever du problemer med å bruke BankID? Se etter løsninger her!
ID-kort i BankID-appen
Få veiledning for aktivering og bruk av ID-kortet i BankID-appen.
Mest vanlige spørsmål
Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Har du allerede tatt i bruk appen?
Åpne BankID-appen og trykk på «BankID» i menyen nederst på siden.
Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Det er mulig å aktivere appen på utenlandsk nummer fra en del land. Hvis det ikke fungerer å aktivere appen fra utenlandsk nummer, ta kontakt med banken din for veiledning.
Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du kontakte banken din for å sette et nytt. Kunder av de fleste banker kan også endre passordet sitt i BankID-appen.
Har du tastet inn feil passord for mange ganger, vil din BankID bli sperret. Da tar du kontakt med banken for å gjenåpne din BankID.
For å komme i gang laster du ned BankID-appen fra App Store eller Play Store. Du kan aktivere appen med kodebrikke. Noen banker tilbyr også aktivering med SMS og e-post, eller med passet eller ID-kortet som skannes i BankID-appen.
Du kan bare ha én BankID-app om gangen. Når du aktiverer BankID-app på en ny enhet, vil appen slutte å fungere på den gamle enheten.
Hvis du ønsker å bytte BankID som er i bruk på appen din, kan du nullstille appen ved å gå inn i app-innstillingene og velge "Nullstill app".
Nullstilling av app er tilgjengelig for
- Android: 4.1.2 og nyere
- iOS: 4.0.4 og nyere
Har du en eldre appversjon eller ikke får til å nullstille av andre årsaker, kan du slette appen og installere den på nytt. Da kan du aktivere med en ny BankID.
Har du tekniske problemer?
Slik aktiverer du appen
Når appen er lastet ned, må den aktiveres. Det vil si at du kobler din BankID til appen. Du kan aktivere appen med kodebrikke. I noen banker kan du også aktivere med koder på e-post og SMS, eller med passet ditt.
Ønsker du å benytte BankID på ditt nettsted?
Ønsker du å tilby kundene dine BankID for enkel og trygg innlogging på ditt nettsted? Her får du mer informasjon om tjenesten og hvordan du kommer i gang.
Fant du det du lette etter?