Slik kommer du i gang med appen
Med BankID-app får du raskere og sikrere innlogging.
Husk dette før du aktiverer appen
Sjekk om du har en aktiv BankID med passord
Hvis det er lenge siden du har brukt kodebrikken, kan det hende at din ordinære BankID med passord har utløpt. Dette kan du sjekke ved å prøve å logge inn med kodebrikke eller kontakte banken din. Uten en aktiv BankID med kodebrikke og BankID-passord, vil du heller ikke få aktivert appen, og må bestille et nytt BankID-sertifikat i din bank. Beregn god tid, da det kan være noe leveringstid på dette.
Husker du BankID-passordet ditt?
Dette er passordet som du bruker sammen med kodebrikken og appen. Du vil trenge passordet når du skal bruke appen. Har du glemt passordet, kan du bestille nytt fra banken din. Finn banken din her og følg instruksjonen på hvordan sette nytt BankID-passord. Har du tastet inn feil passord for mange ganger, vil din BankID bli sperret. Da tar du kontakt med banken for å gjenåpne BankID.
Hvis det er lenge siden du har brukt kodebrikken, kan det hende at din ordinære BankID med passord har utløpt. Dette kan du sjekke ved å prøve å logge inn med kodebrikke eller kontakte banken din. Uten en aktiv BankID med kodebrikke og BankID-passord, vil du heller ikke få aktivert appen, og må bestille et nytt BankID-sertifikat i din bank. Beregn god tid, da det kan være noe leveringstid på dette.
Dette er passordet som du bruker sammen med kodebrikken og appen. Du vil trenge passordet når du skal bruke appen. Har du glemt passordet, kan du bestille nytt fra banken din. Finn banken din her og følg instruksjonen på hvordan sette nytt BankID-passord. Har du tastet inn feil passord for mange ganger, vil din BankID bli sperret. Da tar du kontakt med banken for å gjenåpne BankID.
Slik aktiverer du appen
Når appen er lastet ned, må den aktiveres. Det vil si at du kobler din BankID til appen. Du aktiverer appen med kodebrikken. I noen banker kan du komme i gang med koder på e-post og SMS, eller ved å skanne passet i appen.
Last ned appen
Appen kan lastes ned herfra (krever at du har iOS 15/Android 7 eller nyere).
Du kan bare ha appen på en enhet om gangen.
Husk å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN
Når appen er ferdig aktivert, vil du få spørsmål om du vil aktivere BankID med ansiktgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN. Vi anbefaler å aktivere det, siden det gir tilgang til raskere og enklere innlogginger uten å taste inn passord.
Erstatter BankID på mobil
BankID på mobil ble lagt ned 1. september 2024, og er erstattet av BankID på app. Hvis du ikke har aktivert BankID-appen ennå, kan du fremdeles gjøre det ved å bruke kodebrikken.
Ofte stilte spørsmål om BankID-app
Når du har aktivert BankID-appen er den klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID». Du vil så få et varsel på telefonen som må godkjennes. Trykk på «ja, det er meg» for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn. Har du Apple-telefon eller -nettbrett kan du trykke og holde fingeren på varselet, og godkjenne derfra uten å måtte åpne appen. I neste og siste steg skriver du inn BankID-passordet ditt.
Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Har du allerede tatt i bruk appen?
Åpne BankID-appen og trykk på «BankID» i menyen nederst på siden.
Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Da må du aktivere appen på nytt med BankID med kodebrikke. Du kan også aktivere BankID-appen på ny telefon med appen på din gamle telefon.
Når du har aktivert appen på den nye telefonen, vil appen på din gamle enhet slutte å fungere.
Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du kontakte banken din for å sette et nytt. Kunder av de fleste banker kan også endre passordet sitt i BankID-appen.
Har du tastet inn feil passord for mange ganger, vil din BankID bli sperret. Da tar du kontakt med banken for å gjenåpne din BankID.
BankID er alltid trygt – uansett metode. BankID-appen tilrettelegger for bedre dialog med brukerne og bedre antisvindel-løsninger. Du kan etterhvert bruke BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode på flere og flere steder, men når det er større transaksjoner eller viktige dokumenter som skal signeres, må du fortsatt oppgi ditt personlige BankID-passord.
Husk at BankID-passordet er personlig og at du aldri skal dele det med andre. Bruker du raskere BankID med biometri eller PIN, bør du ikke dele enheten med andre og lage en PIN-kode som bare du kjenner.
Råd mot svindel: Stopp - tenk - sjekk
For tiden er det mange som lar seg lure av falsk politi som ringer for å hjelpe deg med å stanse svindel. Ikke la deg deg lure, politiet vil aldri be deg om å oppgi passord og koder på telefon. Les mer om hvordan svindel foregår på politiets nettsider og les våre råd om sikker bruk av BankID.
Fant du det du lette etter?