Slik kommer du i gang med appen
Med BankID-app får du raskere og sikrere innlogging.

BankID på mobil skal erstattes av BankID på app, men dette skjer ikke over natta. Tjenesten skal gradvis fases ut, men de aller fleste vil ha tilgang til den en god stund framover. Kodebrikken skal også bestå.
Nå har imidlertid alle banker stoppet for nye BankID på mobil-aktiveringer. For deg som må ha nytt SIM-kort i forbindelse med mobilbytte eller bytte av mobiloperatør, vil det derfor være lurt å laste ned og aktivere appen før du bytter SIM-kort. Da har du alternativet klart før du mister tilgangen til BankID på mobil.
Før du aktiverer appen, må du huske dette
Sjekk om din bank støtter BankID-appen
BankID-appen brukes av nesten 100 banker i Norge, men er du kunde hos SpareBank 1 eller Nordea, må du laste ned deres egen kodeapp for BankID. Disse appene fungerer på samme måte som BankID-appen.
Sjekk om du har en aktiv BankID med passord
Hvis det er lenge siden du har brukt kodebrikken, kan det hende at din ordinære BankID med passord har utløpt. Dette kan du sjekke ved å prøve å logge inn med kodebrikke eller kontakte banken din. Uten en aktiv BankID med kodebrikke og BankID-passord, vil du heller ikke få aktivert appen, og må bestille et nytt BankID-sertifikat i din bank. Beregn god tid, da det kan være noe leveringstid på dette.
Noen brukere vil også ha sin ordinære BankID (kodebrikken) i én bank, og sin BankID på mobil i en annen bank.
Da må du sjekke at du har ordinær BankID i en bank som støtter appen. Du kan nemlig oppleve at du kommer i gang med aktiveringen og deretter får feilmelding hvis din ordinære BankID er utstedt av en bank som ikke støtter appen.
Husker du BankID-passordet ditt?
Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Dersom du har glemt passordet, kan du bestille nytt i din bank. Finn banken din her og følg instruksjonen på hvordan sette nytt BankID-passord. Har du tastet inn feil passord for mange ganger, vil din BankID bli sperret. Da tar du kontakt med banken for å gjenåpne din BankID.
Last ned appen
Appen kan lastes ned herfra (krever at du har iOS 15/Android 7 eller nyere).
Du kan bare ha appen på en enhet om gangen.
Slik aktiverer du appen
Når appen er lastet ned, må den aktiveres. Det vil si at du kobler din BankID til appen. Du velger selv om du vil aktivere med BankID på mobil eller med kodebrikke, og i noen banker kan du også aktivere med koder på e-post eller SMS.
Se guider for aktivering
Slik bruker du BankID-appen
- Når du skal logge inn, velg BankID, ikke BankID på mobil
- Velg BankID-app som metode
- Godkjenn varsel på telefonen. Har du Apple-telefon eller -nettbrett, kan du holde fingeren på varselet, og godkjenne derfra uten å åpne appen.
- Skriv inn BankID-passordet.
Slik aktiverer du raskere BankID
- Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
- Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Råd mot svindel: Stopp - tenk - sjekk
For tiden er det mange som lar seg lure av falsk politi som ringer for å hjelpe deg med å stanse svindel. Ikke la deg deg lure, politiet vil aldri be deg om å oppgi passord og koder på telefon. Les mer om hvordan svindel foregår på politiets nettsider og les våre råd om sikker bruk av BankID.