Med BankID-app får du raskere og sikrere innlogging.
Hvis det er lenge siden du har brukt kodebrikken, kan det hende at din ordinære BankID med passord har utløpt. Dette kan du sjekke ved å prøve å logge inn med kodebrikke eller kontakte banken din. Uten en aktiv BankID med kodebrikke og BankID-passord, vil du heller ikke få aktivert appen, og må bestille et nytt BankID-sertifikat i din bank. Beregn god tid, da det kan være noe leveringstid på dette.
Dette er passordet som du bruker sammen med kodebrikken og appen. Du vil trenge passordet når du skal bruke appen. Har du glemt passordet, kan du bestille nytt fra banken din. Finn banken din her og følg instruksjonen på hvordan sette nytt BankID-passord. Har du tastet inn feil passord for mange ganger, vil din BankID bli sperret. Da tar du kontakt med banken for å gjenåpne BankID.
Når appen er lastet ned, må den aktiveres. Det vil si at du kobler din BankID til appen. Du aktiverer appen med kodebrikken. I noen banker kan du komme i gang med koder på e-post og SMS, eller ved å skanne passet i appen.
Appen kan lastes ned herfra (krever at du har iOS 15/Android 7 eller nyere).
Du kan bare ha appen på en enhet om gangen.
Når appen er ferdig aktivert, vil du få spørsmål om du vil aktivere BankID med ansiktgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN. Vi anbefaler å aktivere det, siden det gir tilgang til raskere og enklere innlogginger uten å taste inn passord.
BankID på mobil ble lagt ned 1. september 2024, og er erstattet av BankID på app. Hvis du ikke har aktivert BankID-appen ennå, kan du fremdeles gjøre det ved å bruke kodebrikken.
For tiden er det mange som lar seg lure av falsk politi som ringer for å hjelpe deg med å stanse svindel. Ikke la deg deg lure, politiet vil aldri be deg om å oppgi passord og koder på telefon. Les mer om hvordan svindel foregår på politiets nettsider og les våre råd om sikker bruk av BankID.
Fant du det du lette etter?