Hopp til hovedinnhold
PrivatBedrift

BankID ble kåret til en av Norges ti sterkeste merkevarer

I årets YouGov Brandindex, kom BankID for første gang inn på topp-ti-listen over Norges sterkeste merkevarer.

Publisert: 31. januar 2025

– Vi er stolte av denne anerkjennelsen. Alle har BankID, men det er først de siste årene vi har kommunisert med brukerne om spenstige endringer, som leg på mobilen. Etter å ha levd i mange år som en usynlig merkevare, har vi endelig lykkes med å ta BankID ett hakk opp i folks bevissthet, sier Bjørn Granlund, markedsansvalig for BankID og Stø.

YouGov Brandindex er basert på et gjennomsnitt av seks forskjellige merkevareparametere; kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet. BankID havnet på niende plass.

Ida Håvik, leder for Marked, kommunikasjon og kundereise, mener fjerning av knirk og en solid dose forenkling skal ha en stor del av æren for opprykket:

– Dette er summen av arbeid med produkt og brukeropplevelse, kommunikasjon og markedsføring. BankID-opplevelsen har blitt mye bedre og vi har fått en raskere BankID uten passord som faller i smak. BankID som fysisk leg på mobilen er en revolusjon for alle som liker å glemme lommeboka. Ikke minst har overgangen til BankID-appen landet utrolig godt, utrolig nok, og appen får bedre skår enn enn gamle metoder. Alt dette gir til sammen god stemning – og vi er spent på hva fremtiden kan bringe når vi koster på med nye, supre ting i appen som gir verdi for brukerne, sier Ida.