Smidigere BankID-opplevelse med raskere innlogging
BankID-appen blir enda raskere og bedre med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.
Slik kommer du i gang raskere BankID
For nye app-brukere
Som ny bruker av BankID-app, kan du skru på BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
- Last ned BankID-appen og aktiver den
- Følg instruksene i appen for å skru på raskere BankID.
Hvis raskere BankID ikke fungerer, bør du sjekke om skjermlås med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
For deg som allerede bruker appen
- Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
- Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Som ny bruker av BankID-app, kan du skru på BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
- Last ned BankID-appen og aktiver den
- Følg instruksene i appen for å skru på raskere BankID.
Hvis raskere BankID ikke fungerer, bør du sjekke om skjermlås med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
- Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
- Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Ikke for deg som deler enheten
Husk at du ikke må aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk dersom du deler enheten med andre. Dersom flere i husstanden har lagt inn finger eller ansiktsgjenkjenning på enheten, må du fjerne deres biometri-tilgang før du aktiverer dette i BankID-appen. Lag også en ny PIN-kode dersom du vet at flere kjenner til koden som brukes på telefonen/nettbrettet.
Ofte stile spørsmål om Raskere BankID
Når du har aktivert ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk i BankID-appen, er denne tjenesten klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID-app» som metode. I noen tilfeller vil du automatisk få opp ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk som metode, uten at du trenger å velge «BankID-app» manuelt.
Du vil så få et varsel på telefonen/nettbrettet som må godkjennes. Trykk på varselet for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn, og følg instruksene i appen. Dersom nettstedet du logger inn på har implementert biometri i sin løsning, vil du kunne fullføre innloggingen ved å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk. Tilbyr ikke nettstedet biometri, vil du automatisk få opp BankID-app med passord for å fullføre innloggingen.
For å kunne aktivere ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk i BankID-appen, må det følgende være på plass:
- Du må ha iOS 15/Android 7 eller nyere som operativsystem
- Ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk må være aktivert på enheten din.
- Åpne BankID-appen
- Gå til «Min BankID» på menylinjen nederst
- Klikk deretter på «Aktiver»-knappen
- Fullfør stegene i aktiveringssløyfen
Fant du det du lette etter?