Hjelp til bruk av BankID
Se guider og ofte stilte spørsmål om bruk av BankID og BankID generelt.
Guider
Ofte stilte spørsmål om BankID
Ta kontakt med banken din for å få BankID. Det kreves legitimering med pass og personlig fremmøte for å få BankID. Banken din sender deg kodebrikke og alt du trenger for å opprette BankID. Når du har kodebrikken på plass, kan den brukes til å aktivere BankID-app.
BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet.
I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.
Ved å bruke ditt fødselsnummer, koden du får fra en app eller kodebrikken og det personlige passordet du har valgt, kan du logge inn med BankID.
BankID kan brukes til blant annet innlogging i nettbanken, i private tjenester og på offentlige nettsider. En og samme BankID kan brukes på tvers av de bankene du har et kundeforhold i. Med BankID kan du signere dokumenter elektronisk slik at du slipper å møte opp personlig eller sende post, for eksempel søknad om barnehageplass, adresseendring hos Posten, gi bud på bolig, signere lånesøknad, tinglyse dokumenter, med mer.
Bankene har ulike typer engangskodeløsninger. Det kan for eksempel være en kodebrikke som genererer engangskoder, eller apper som BankID-app eller NordeaID.
Mange ønsker en løsning uten kodebrikke. Da kan du aktivere BankID-appen dersom du har BankID i en bank som støtter den. Har du BankID fra SpareBank1 eller Nordea, kan du benytte deres egne apper, som fungerer på samme måte som BankID-appen og dekker det samme behovet.
BankID tilbys av bankene i Norge og er basert på en felles infrastruktur som er utviklet av banknæringen i fellesskap. Det er selskapet BankID BankAxept som står bak tjenesten. Har du spørsmål eller problemer med BankID, ta kontakt med banken din for hjelp.
Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du kontakte banken din for å sette et nytt.
Har du tastet inn feil passord for mange ganger, vil din BankID bli sperret. Da tar du kontakt med banken for å gjenåpne din BankID.
Du sperrer din BankID ved å ta kontakt med banken du har BankID fra. Ta kontakt med banken med en gang du mistenker at passord og kodebrikke er på avveie, så sperres BankID med det samme.
Det er banken din som skal gi deg informasjon og brukerstøtte knyttet til din BankID. Ta derfor kontakt med banken om du opplever at BankID er sperret.
Passordet for BankID må bestå av minst 8 tegn, og maks 255 tegn. Du ikke kan bruke navnet ditt, bare tall eller de aller vanligste passordene som Passord123.
Bruk gjerne en enkel setning som ditt passord, og husk at du kan bruke mellomrom.
Ikke benytt samme passord som du bruker andre steder.
Passordet er personlig og må holdes hemmelig.
Aldersgrensen varierer fra 12 til 15 år i de ulike bankene, sjekk hva aldersgrensen er i din bank. Du må som oftest ha hjelp og godkjenning fra foreldre dersom du er under 18 år. I enkelte banker kan foreldre bestille BankID til deg i nettbanken. For å få BankID må du ha nettbank, konto og være legitimert med pass.
Aldersgrenser i bankeneIkke alle bankkunder som har kodebrikke, har en aktiv BankID. BankID-sertifikatet knyttet til kodebrikken kan utløpe dersom du ikke har benyttet kodebrikken på et par år. Dette gjelder for blant annet for enkelte trofaste BankID på mobil-brukere, som ikke har brukt kodebrikken på lang tid. Er du i tvil om du har en aktiv BankID eller ikke, kontakt banken din eller gjør en test.
Kontakt banken din for å få BankID. I mange banker kan du bestille BankID selv i nettbanken. Da har du en elektronisk ID som kan benyttes for tilgang til offentlige nettsider, digitale postkasser, elektronisk budgivning, sikker betaling på nett og mye mer.
Test din BankIDDin BankID er normalt gyldig i to år. Når det nærmer seg utløpsdatoen vil du bli bedt om å fornye BankID mens du logger inn.
Hvis du ikke har brukt BankID på to år, går den ut på dato og du må opprette BankID på nytt.
Det kan skje endringer og oppgraderinger i løsningen som kan tvinge frem fornying på et tidligere tidspunkt.
BankID på mobil fases gradvis ut, og du kan ikke opprette BankID på mobil på nytt.
Du kan få BankID fra alle banker du har et kundeforhold i. Én og samme BankID kan imidlertid brukes på tvers av bankene og andre brukersteder. Vil du flytte BankID til banken du bruker mest, bestiller du bare BankID i den nye nettbanken din. Den gamle BankID-en vil slutte å fungere etter en tid hvis den ikke blir brukt.
BankID-app kan du bare ha på en enhet av gangen av sikkerhetsmessige årsaker.
Du kan se hvilken bank du har BankID fra i BankID-appen, eller ved å trykke på "skjoldet" med navnet ditt når du gjør en BankID-innlogging på nett.
I vanlig BankID ligger hemmelighetene knyttet til din personlige elektroniske identitet sikkert lagret i et hvelv. Du taster inn engangskode og BankID-passord.
BankID-appen er en digital kodebrikke som kan brukes i stedet for den fysiske kodebrikken når du skal logge inn eller signere med BankID. Appen brukes sammen med ditt personlige BankID-passord.
BankID på mobil er fra 1. september 2024 faset ut til fordel for BankID-app eller kodebrikke.
Kom i gang med appenNei, ikke riktig ennå. Selv om du kan klare deg med BankID på app i det daglige, er det fortsatt lurt å ha kodebrikken i bakhånd. Dersom du mister telefonen trenger du kodebrikken for å aktivere app på nytt. Vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden ikke vil trenge kodebrikken mer.
Ditt personlige BankID-passord kan du endre mens du logger inn med BankID, i menyen oppe til høyre i BankID-ruta. Velg Endre passord.
Har du glemt passordet, kan du sette nytt mens du logger inn. Se etter "Glemt passord" i steget der du taster inn BankID-passordet.
Har du behov for ny kodebrikke eller annen engangskodeløsning, ta kontakt med banken din. Vi anbefaler imidlertid at du bruker BankID-appen.
Kom i gang med appenVed hjelp av din BankID kan du elektronisk signere avtaler, dokumenter, kontrakter og lignende. Denne signaturen er med noen få unntak (for eksempel testament) like juridisk bindende som en avtale signert med penn.
Du får først presentert dokumentet/teksten du skal signere. Etter å ha lest det som skal signeres, må du krysse av for at dokumentet/teksten er lest og forstått.
I neste bilde skjer selve signeringen. Du signerer ved hjelp av ditt fødselsnummer (kan være forhåndsutfylt – f.eks i nettbanken), engangskode fra kodebrikke (eller annen løsning for engangskode) og ditt personlige passord.
I noen tilfeller vil du få tilbud om å lagre dokumentet. Vi anbefaler at du lagrer dette slik at du har tilgang til det signerte dokumentet senere.
Det er den enkelte bank som utsteder BankID til kundene sine, og som setter prisen på tjenesten. Kontakt banken din for informasjon om priser og vilkår.
Ja. På samme måte som du signerer en avtale med penn på vegne av bedriften i dag, kan du benytte din personlige BankID når du signerer elektronisk. Elektronisk signering er likestilt med fysisk signatur. Har du signaturrett i bedriften kan du signere elektronisk med egen BankID på vegne av bedriften.
Det er enkelt å sjekke at et BankID-signert dokument er gyldig og hvem som har signert det i Adobe Acrobat.
Ja, vi jobber kontinuerlig med sikkerheten i BankID. Trusselbildet er stadig i endring, og dette gjør at et godt samarbeid mellom bankene er nødvendig. I tillegg til sikkerhet er vi opptatt av brukervennligheten. Disse to faktorene kan være vanskelige å kombinere, og det legges mye ressurser ned i å gjøre BankID til både en sikker og brukervennlig løsning.
Ta kontakt med banken umiddelbart hvis du tror du er svindlet. Dersom din BankID har blitt misbrukt til å logge inn i nettbanken din for å tappe kontoen, er det banken din som har ansvaret etter Finansavtaleloven.
Dette gjelder ikke hvis du har utvist grov uaktsomhet eller ikke har informert banken snarest mulig etter at du ble, eller burde blitt klar over at du har mistet kontrollen over din BankID.
BankID-avtalen du inngår med banken din har en ansvarsbegrensning dersom BankID brukes til annet enn disponering av konto. Her er det en grense for bankens ansvar som utsteder av BankID på 100 000 kroner.
Mistenker du at noen har fått kjennskap til det personlige passordet ditt for BankID, endre passordet ditt. Det kan du gjøre i menyen til høyre når du gjør en vanlig BankID-innlogging på nett, eller i nettbanken din.
Det er ingen ansvarsbegrensning for banken dersom din BankID blir misbrukt til å logge seg inn i nettbanken og kontoen tappes. Da gjelder Finansavtaleloven og banken har etter denne loven fullt ansvar med mindre kunden har utvist grov uaktsomhet eller ikke underrettet banken snarest mulig etter at kunden ble eller burde blitt klar over at han eller hun hadde "mistet" påloggingsmekanismene til nettbanken (BankID).
BankID-avtalens ansvarsbegrensning har derfor først og fremst betydning der BankID brukes til annet enn disponering av konto. Her er det en grense for bankens ansvar som utsteder av BankID på 100 000 kroner.
Dersom du har mistanke om at noen har fått kjennskap til ditt BankID-passord, må du enten endre passordet selv i BankID-ruten (Velg meny og Endre passord) eller ta kontakt med banken umiddelbart. Du bør også ta kontakt med banken dersom din kodebrikke er mistet eller stjålet.
Fant du det du lette etter?