Feilmeldinger
Se de vanligste feilmeldingene ved bruk av BankID og hva de betyr.
Vanlige feilmeldinger
Beklager, noe gikk galt ...
Det ser ut til at mobilenheten din ikke oppfyller sikkerhetskravene for å kjøre BankID-appen. Vanligvis oppstår denne feilen når vi tror at enheten du bruker har blitt "jailbroken" eller "rooted" (men den kan også oppstå i andre situasjoner). Jailbreaking og rooting fjerner beskyttelsestiltak fra telefonen din som kan gjøre enheten din sårbar for angrep og svindelforsøk.Hvis du mener at dette ikke er riktig, kan du kontakte kundeservice i banken som har utstedt din BankID.
Feilmeldingen BID-1439 betyr at din BankID er sperret.
Din BankID er sperret. Dette kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger.
Løsning: Ta kontakt med banken du har BankID fra for Ã¥ fÃ¥ Ã¥pnet opp BankID igjen.Â
Feilmeldingen BID-c167 betyr at din BankID på mobil har sluttet å fungere.
Forklaring: BankID på mobil er erstattet av BankID-app fra 1. september 2024. Kodebrikke er et annet alternativ.
Løsning: Last ned BankID-app for å få en mobil løsning, eller benytt kodebrikke.
Du har enten en eldre BankID eller et BankID-sertifikat som har utløpt, og kan derfor ikke ta i bruk BankID-appen. Ta kontakt med banken din for å få nytt BankID-sertifikat. Det vil være en karantenetid på en uke etter at du har fått deg BankID med passord før du kan aktivere BankID-appen.
Det kan hende at din BankID er blokkert. Ta kontakt med banken din for å få finne ut hva som kan være problemet.
Det er dessverre problemer med BankID-tjenestene. Sjekk gjerne status.bankid.no for å se driftsstatus, vent litt og prøv igjen senere.
Feilkodene BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-20b0 og BID-20b1 er alle knyttet til kommunikasjonsfeil.
Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, pc osv).
Løsning: Forsøk en annen nettleser eller eventuelt et annet nettverk.
Feilmeldingen BID-1433 betyr at bankens engangskodetjeneste ikke er tilgjengelig.
Løsning: Sjekk status på bankens egen engangskodetjeneste.
Feilmeldingen BID-5000 kommer ved kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken.
Løsning: Forsøk Ã¥ slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv Ã¥ benytte en annen nettleser ved nytt innloggingsforsøk.Â
Feilmelding BID-1402 skyldes en feil i BankID-tjenesten. Sjekk gjerne status.bankid.no for å se status. Lyser det oransje eller rødt, anbefaler vi deg å vente til tjenesten fungerer igjen.
Løsning: Prøv igjen senere. Hvis problemet vedvarer, ta kontakt med din bank.
Feilmeldingen BID-1313 betyr at ditt BankID-sertifikat har løpt ut.
Løsning: Ta kontakt med banken din for å opprette BankID på nytt.
Feilmelding BID-1437 betyr at det har oppstått en feil hos bankens egen engangskodetjeneste.
Løsning: Sjekk status pÃ¥ bankens engangskodetjeneste. Prøv igjen senere.Â
Feilmeldingen BID-14c0 betyr at vi ikke får kontakt med BankID-appen din.
Løsning: Vi anbefaler at du venter i fem minutter før du forsøker igjen. Alternativt kan du prøve å logge inn med kodebrikke.
Det er dessverre problemer med å overføre informasjon fra den gamle appen din akkurat nå.
Prøv dette:
- Skru av og på telefonen din.
- Fungerer ikke det, vent et døgn før du prøver å laste ned den nye BankID-appen igjen.
- Ta kontakt med banken din for hjelp hvis ingen av disse triksene hjalp.
- Du kan eventuelt slette appen, for så å laste ned og aktivere BankID-appen på nytt. Husk at du må vente en time underveis i aktiveringen av sikkerhetsmessige årsaker.
Beklager, noe gikk galt ...
Det ser ut til at mobilenheten din ikke oppfyller sikkerhetskravene for å kjøre BankID-appen. Vanligvis oppstår denne feilen når vi tror at din mobile enhet bruker et tredjeparts tastatur som vi ikke stoler på.
Noen tredjeparts tastaturer kan gjøre enheten din sårbar for angrep og svindelforsøk. Hvis du mener at dette ikke er riktig, kan du kontakte kundeservice i banken som har utstedt din BankID.
We´re sorry, something went wrong...
It seems that your mobile device does not meet the minimum security requirements to run the BankID app. Typically, this error occurs when we think that your mobile device is using a 3rd party keyboard that we do not trust. Some 3rd party keyboards can leave your device vulnerable to fraudulent attacks.
If you think this does not describe your situation, please contact customer service in the bank that issued your BankID.
Fant du det du lette etter?