Hopp til hovedinnhold
BankID logo

Feilmeldinger

Se de vanligste feilmeldingene ved bruk av BankID og hva de betyr.

Er det noe feil med BankID?

Du kan enkelt se driftsstatus for BankID og BankID på mobil på status.bankid.no.

BankID-app jailbroken eller rooted

Beklager, noe gikk galt ...

Det ser ut til at mobilenheten din ikke oppfyller sikkerhetskravene for å kjøre BankID-appen. Vanligvis oppstår denne feilen når vi tror at enheten du bruker har blitt "jailbroken" eller "rooted" (men den kan også oppstå i andre situasjoner). Jailbreaking og rooting fjerner beskyttelsestiltak fra telefonen din som kan gjøre enheten din sårbar for angrep og svindelforsøk.Hvis du mener at dette ikke er riktig, kan du kontakte kundeservice i banken som har utstedt din BankID.

BID-1439

Feilmeldingen BID-1439 betyr at din BankID er sperret.

Din BankID er sperret. Dette kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger.

Løsning: Ta kontakt med banken du har BankID fra for å få åpnet opp BankID igjen. 

BID-c167

Feilmeldingen BID-c167 betyr at din BankID på mobil har sluttet å fungere.

Forklaring: BankID på mobil-sertifikatet ditt fungerer ikke lenger. Fra høsten 2022 fases BankID på mobil gradvis ut, og dersom du bytter mobiloperatør eller SIM-kort, kan du ikke laste ned BankID på mobil på nytt.

Løsning: Last ned BankID-app, eventuelt NordeaID eller SpareBank 1s engangskodeapp dersom du har BankID derfra, for å få en mobil løsning.

T420 - Banken din støtter ikke BankID-app

Har du fått din BankID fra SpareBank 1 eller Nordea, må du bruke bankens egen app.

Lurer du på hvor du har BankID fra, kan du se det når du gjør en vanlig innlogging på nett. Veld "skjold"-ikonet med navnet ditt ved siden av for å se BankID-sertifikatet ditt.

Husk at du må ha ordinær BankID med passord for å kunne bruke BankID-appen, og har du ikke det kan du bestille BankID med passord i nettbanken din.

T421 - Du må få et nytt BankID-sertifikat

Du har enten en eldre BankID eller et BankID-sertifikat som har utløpt, og kan derfor ikke ta i bruk BankID-appen. Ta kontakt med banken din for å få nytt BankID-sertifikat. Det vil være en karantenetid på en uke etter at du har fått deg BankID med passord før du kan aktivere BankID-appen.

T422 - Vi kan ikke koble til din BankID

Det kan hende at din BankID er blokkert. Ta kontakt med banken din for å få finne ut hva som kan være problemet.

Noe gikk galt. Prøv igjen senere.

Det er dessverre problemer med BankID-tjenestene. Sjekk gjerne status.bankid.no for å se driftsstatus, vent litt og prøv igjen senere.

Feilkoder: T362, T480, T500, T510, T520

Kommunikasjonsfeil

Feilkodene BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-20b0 og BID-20b1 er alle knyttet til kommunikasjonsfeil.

Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, pc osv).

Løsning: Forsøk en annen nettleser eller eventuelt et annet nettverk.

BID-1433

Feilmeldingen BID-1433 betyr at bankens engangskodetjeneste ikke er tilgjengelig.

Løsning: Sjekk status på bankens egen engangskodetjeneste.

BID-5000

Feilmeldingen BID-5000 kommer ved kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken.

Løsning: Forsøk å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser ved nytt innloggingsforsøk. 

BID-1402

Feilmelding BID-1402 skyldes en feil i BankID-tjenesten. Sjekk gjerne status.bankid.no for å se status. Lyser det oransje eller rødt, anbefaler vi deg å vente til tjenesten fungerer igjen.

Løsning: Prøv igjen senere. Hvis problemet vedvarer, ta kontakt med din bank.

BID-1313

Feilmeldingen BID-1313 betyr at ditt BankID-sertifikat har løpt ut.

Løsning: Ta kontakt med banken din for å opprette BankID på nytt.

BID-1437

Feilmelding BID-1437 betyr at det har oppstått en feil hos bankens egen engangskodetjeneste.

Løsning: Sjekk status på bankens engangskodetjeneste. Prøv igjen senere. 

BID-14c0

Feilmeldingen BID-14c0 betyr at vi ikke får kontakt med BankID-appen din.

Løsning: Vi anbefaler at du venter i fem minutter før du forsøker igjen. Alternativt kan du prøve å logge inn med kodebrikke.