Hopp til hovedinnhold

Råd om sikkerhet

BankID er trygt å bruke så lenge du holder mobil, kodebrikke, BankID-passord og pin for deg selv.

Her er våre tips om hvordan du enkelt holder BankIDen din trygg - og hvordan du kjenner igjen svindelforsøk. Er du i tvil om noe er svindel - stopp opp litt og tenk deg om og sjekk mer før du bruker BankID på nye måter. 

Sikker bruk av BankID

  • Aldri oppgi BankID-informasjon til andre, verken venner, familie, politi eller banken.
  • Alternativt kan du be en av dine nærmeste veilede deg. Da bør du selv logge inn og taste inn passordet ditt, uten at noen ser det.
  • Svindlere som kontakter deg spiller ofte på frykt og at du har dårlig tid. Ikke la deg stresse, avslutt samtalen og kontakt banken din for å sjekke om dette er en reell situasjon.
  • BankID eller banken ber deg aldri om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon.
  • Undersøk om du har mottatt e-poster fra samme e-postadresse tidligere.
  • BankID vil aldri sende ut SMSer som inneholder lenker. Får du en SMS med en lenke fra noen som utgir seg for å være BankID, så er dette svindel.
  • Ta heller kontakt med banken din en gang for mye enn en gang for lite om du mistenker svindel.
  • Bruk et unikt passord for BankID. Bruk gjerne en enkel og positiv setning som er lett å huske. Husk at du kan bruke mellomrom i BankID-passord! Dette vil fungere som et spesialtegn.
  • Ikke godkjenn innlogginger du ikke har startet selv. Dukker det opp en varsling uten at du har begynt en innlogging, avslå med "Nei, det er ikke meg".
  • Har du klikket på en lenke eller fortalt BankID-passordet til noen, ta kontakt med banken så raskt du kan for å stanse svindelforsøket.

Se BankIDs offisielle kanaler

Lurer du på hvordan BankID kommuniserer? Her er en oversikt over våre offisielle kanaler.


Lær deg selvforsvar mot svindel

Jente med telefon som blir forsøkt svindlet