Råd om sikkerhet
BankID er trygt å bruke så lenge du holder mobil, kodebrikke, BankID-passord og pin for deg selv.
Her er våre tips om hvordan du enkelt holder BankIDen din trygg - og hvordan du kjenner igjen svindelforsøk. Er du i tvil om noe er svindel - stopp opp litt og tenk deg om og sjekk mer før du bruker BankID på nye måter.
Sikker bruk av BankID
- Aldri oppgi BankID-informasjon til andre, verken venner, familie, politi eller banken.
- Alternativt kan du be en av dine nærmeste veilede deg. Da bør du selv logge inn og taste inn passordet ditt, uten at noen ser det.
- Svindlere som kontakter deg spiller ofte på frykt og at du har dårlig tid. Ikke la deg stresse, avslutt samtalen og kontakt banken din for å sjekke om dette er en reell situasjon.
- BankID eller banken ber deg aldri om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon.
- Undersøk om du har mottatt e-poster fra samme e-postadresse tidligere.
- BankID vil aldri sende ut SMSer som inneholder lenker. Får du en SMS med en lenke fra noen som utgir seg for å være BankID, så er dette svindel.
- Ta heller kontakt med banken din en gang for mye enn en gang for lite om du mistenker svindel.
- Bruk et unikt passord for BankID. Bruk gjerne en enkel og positiv setning som er lett å huske. Husk at du kan bruke mellomrom i BankID-passord! Dette vil fungere som et spesialtegn.
- Ikke godkjenn innlogginger du ikke har startet selv. Dukker det opp en varsling uten at du har begynt en innlogging, avslå med "Nei, det er ikke meg".
- Har du klikket på en lenke eller fortalt BankID-passordet til noen, ta kontakt med banken så raskt du kan for å stanse svindelforsøket.
Se BankIDs offisielle kanaler
Lurer du på hvordan BankID kommuniserer? Her er en oversikt over våre offisielle kanaler.